Publikationen

Monographien

Editionen (Alleinherausgeber)

Leben mit Kunst – Wirken durch Kunst. Sammelwesen und Hofkunst unter Margarete von Österreich, Regentin der Niederlande, Turnhout-London: Brepols, 2002.

Rezensionen:

http://www.hnanews.org/archive/2004/Eichberger.html (Krista de Jonge)
The Burlington Magazine CXLVI, January 2004 (Paul G. Matthews)
Sehepunkte 3 (2003), Nr. 10, 15.10.2003 (Mark Meadow)
The Art Bulletin, 86, 2004 (Julien Chapuis)
hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2003-2-086 (Sigrid Ruby)
Journal of the History of Collections, 18, 2006 (Peter Mason)

Bildkonzeption und Weltdeutung im New Yorker Diptychon des Jan van Eyck, Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 1987.

Rezension:
The Burlington Magazine, Vol. 131, No. 1030 (Jan., 1989), p. 47 (C.R.)

Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria, Dutch edition: Dames met Klasse: Margareta van York en Margareta van Ostenrijk en Mechelen, Turnhout-London: Brepols und Leuven: Davidsfonds 2005.

Rezensionen:
www.hnanews.org/archive/2006/11/eichberger.html (Dan Ewing)
www.sehepunkte.de/2007/01/9748.html (Sigrid Ruby)
The Burlington Magazine 148, 2006 (Lars Hendrikman)

Editionen (Mitherausgeber)

(mit Jennifer Spinks) Religion, the Supernatural and Visual Culture in Early Modern Europe: An album amicorum for Charles Zika, Brill: Leiden, 2015, ISBN: 9789004297265

(mit Anne-Marie Legaré und Wim Hüsken), Women at the Burgundian Court. Presence and Influence – Femmes à la court de Bourgogne. Présence et Influence, Turnhout and London : Brepols, 2010.

Rezensionen:

Renaissance Quarterly 64/3 (2011), p. 919 (Anne Simonson)
Historians of Netherlandish Art (Ann Roberts) www.hnanews.org/hna/bookreview/index.html, 2012

 

 

(mit Charles Zika), Dürer and his Culture, Cambridge: Cambridge University, Press, 1998, 2. Auflage 2005.
Rezensionen:
http://www.hnanews.org/archive/2001a/eichberger01.html (Jane Campbell Hutchinson)
www.h-net.org/reviews/showrev.php (Andrew Morrall)
German Studies Review, Vol. 22, No. 2 (May, 1999), pp. 285-286 (Albrecht Classen)

(mit Hans Belting), Jan van Eyck als Erzähler. Frühe Tafelbilder im Umkreis der New Yorker Doppeltafel,  Worms: Werner‘sche Verlagsgesellschaft, 1983.

Rezensionen:
Speculum 60, no. 3 (July 1985), pp 638-641 (Jeffrey Chipps Smith)
Art Bulletin 69, no. 4 (1986), p. 656 (Carol Purtle)

Aufsätze

  • Dagmar Eichberger, "Visualizing the Seven Sorrows of the Virgin: Early Woodcuts and Engravings in the context of Netherlandish Confraternities", S. 113-143, in: Emily THELEN (Hg.), The Seven Sorrows Confraternity of Brussels: Drama, Ceremony, and Art Patronage (16th-17th Centuries), Brepols: Turnhout, 2015 (Studies in European Urban History, 37).
     

  • “Official portraits and regional identities. The case of Emperor Maximilian I (1459-1519)”, in: Herbert Karner, Ingrid Ciulisová und Bernardo J. García (Hrsg.), The Habsburgs and their Courts in Europe, 1400-1700. Between Cosmopolitism and Regionalism, jetzt online verfügbar und leicht verändert: http://www.courtresidences.eu/index.php/news/website/
     

  • „Image follows Text? - The Visions of Tondal and its Relationship to Depictions of Hell and Purgatory in Fifteenth Century illuminated Manuscripts“ , 129-40, in: Th. Kren (Hrsg.), Margaret of York, Simon Marmion and The Visions of Tondal (Papers delivered at a symposium held at the J.Paul Getty Museum, June 1990), Malibu: The J. P. Getty Museum, 1992.
     

  • „Dürer and the Printed Book“, 45-62, in: Irena Zdanowicz (Hrsg.), Albrecht Dürer in the Collection of the National Gallery of Victoria, Melbourne: The National Gallery, 1994.
     
  • "Devotional Objects in Book Format: Diptychs in the Art Collection of Margaret of Austria and her Family", 285-303, in: Margaret Manion and Bernhard Muir (Hrsg.), The Art of the Book: Its Place in Medieval Worship, Exeter: Exeter University Press, 1998.
     
  • „Naturalia and Artefacta: Dürer's Nature Drawings and Early Collecting", 13-37 und 12-6, in: D. Eichberger und C. Zika (Hrsg.), Dürer and his Culture, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
     
  • „Dürer and his Culture - an Introduction“ (mit Charles Zika), 1-10, und “Select bibliography: Albrecht Dürer (1971-1997) (mit Charles Zika), 237-50, in: D. Eichberger und C. Zika (Hrsg.), Dürer and his Culture, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
     
  • „Habsburg und das kulturelle Erbe Burgunds”, S. 184-195, in: T.-H. Borchert (Hrsg.), Jan van Eyck und seine Zeit. Flämische Meister und der Süden, 1430-1530, Gent, 2002; wissenschaftliche Publikation im Rahmen der Ausstellung: Jan van Eyck, de Vlaamse Primitieven en de schilderkunst in de europeese Zuiden, Brügge, 2002. (Katalog in vier Sprachen).
     
  • Rezension: www.hnanews.org/archive/2002/11/borchert.html (Marina Belozerskaya)
     
  • “Close Encounters with Death: Changing Representations of Women in Renaissance Art and Literature”, S. 173-96, in: B. Muir (Hrsg.), Festschrift in Honour of Margaret M. Manion, Exeter: Exeter University Press, 2002.
     
  • „Neue Wege in der Kunst des Hochdrucks: der Riesenholzschnitt“, 28-35, in: M. Mende and R. Schoch (Hrsg.), Dürer-Handbuch, Bd. 2, München: Prestel, 2002 sowie mehrere Katalogbeiträge. Rezension: www.sehepunkte.de/2003/11/pdf/3444.pdf (Annette Kranz)
     
  • „The Winged Altarpiece in Early Netherlandish Art”, 152-72, Abb. 92-102, in: Philip Lindley (Hrsg.), Making Medieval Art, Stamford: Paul Watkins Verlag, 2003
     
  • „A Cultural Centre in the southern Netherlands: the Court of Archduchess Margaret of Austria (1480-1530) in Mechelen“, 239-58, Abb.3-9, in: M. Gosman, A. Vanderjagt und A. MacDonald (Hrsg.), Princes and Princely Culture (c. 1450-1650), Leiden: Brill, 2003.
     
  • „Stilpluralismus und Internationalität am Hofe Margarete von Österreichs (1506-1530)“, 261-83, in: N. Nußbaum, C. Euskirchen und S. Hoppe (Hrsg.), Wege zur Renaissance, Köln, 2003.
     
  • „A noble Residence for a Female Regent. Margaret of Austria and the Construction of the Palais de Savoy in Mechelen“, 25-46, figs. 1.1-1.11, in: Helen Hills (Hrsg.), Architecture and the Politics of Gender in Early Modern Europe, Aldershot and Burlington: Ashgate, 2003.
     
  • „Illustrierte Festzüge für das Haus Habsburg-Burgund: Idee und Wirklichkeit“, 73-98, in: Christian Freigang und Jean-Claude Schmitt, Hofkultur in Frankreich und Europa im Spätmittelalter. La culture de cour en France et e Europe à la fin du Moyen Âge, Berlin, 2005.
     
  • “Margaret of Austria. A Princess with Ambition and Political Insight”, 48-55, in: D. Eichberger (Hrsg.), Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria, Turnhout-London: Brepols/ Leuven: Davidsfonds 2005.
     
  • “The Culture of Gifts. A Courtly Phenomenon from a Female Perspective”, 286-295, in: D. Eichberger (Hrsg.), Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria, Turnhout-London: Brepols/ Leuven: Davidsfonds 2005.
     
  • “ALBERTVS . DURER . NORICVS. Un artista europeo en el contexto de su ciudad natal, Nuremberg/ A European artist in the context of his native city, Nuremberg, in: Fernando Checa Cremades (Hrsg.), Durero y Cranach. Arte y Humanismo en la Alemania del Rinascimiento, exh.cat., Madrid, Thyssen-Bornemisza Museum, October 2007, S. 65-81 (spanisch) und S. 482-488 (englisch).
     
  • „Car il me semble que vous aimez bien les carboncles - Die Schätze Margaretes von Österreich und Maximilians I.“, in: Elisabeth Vavra, Kornelia Holzner-Tobisch, Thomas Kühtreiber (Hrsg.), Vom Umgang mit Schätzen, Konferenz am Institut für Realienkunde des Mittelalters und der frühen Neuzeit, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Krems, 28.-30. Oktober 2004, Wien 2007, S. 129-152. Tagungsbericht (Philippe Cordez)
     
  • “Begegnungen. Grünewald im Spiegel seiner Zeitgenossen”, in: Pantxika Béguerie-De Paepe und Philippe Lorentz (Hrsg.), Grünewald und der Isenheimer Altar. Ein Meisterwerk im Blick. Ausstellungskatalog Colmar: Musée d’Unterlinden, Paris, 2007, S. 2-14.
     
  • „Distance physique – proximité spirituelle: la double présence de Marguerite d’Autriche à Brou et à Malines“, S. 41-57, in: Caecilia Pieri (Hrsg.), Brou, un monument européen à l’aube de la Renaissance/ Brou, a European Monument in the Renaissance, Centre des monuments nationaux, Paris 2009. http://editions.monuments-nationaux.fr/fr/le-catalogue/bdd/livre/711
     
  • „’Una libreria per donne assai ornata et riccha’ – Frauenbibliotheken des 16. Jahrhunderts zwischen Ideal und Wirklichkeit“, in: Gabriela Signori (ed.), Die lesende Frau, Wolfenbüttel, 2009, S. 241-264.
     
  • „Patterns of Domestication. Exotic animals, plants and people in Australian and European Decorative Arts“, S. 336-342, in: Jaynie Anderson (Hrsg.), Crossing Cultures. Conflict, Migration and Convergence, Proceedings of the 32th Congress of the international Committee of the History of Art (CIHA), Melbourne, 13th to 18th January 2008, Melbourne, 2009.
     
  • “Margaret of Austria and the documentation of her collection in Mechelen”, in: Fernando Checa Cremades (ed.), The Inventories of Charles V and the Imperial Family, vol. III., p. 2351-2363, Fernando villaverde ediciones: Madrid, 2010.
     
  • “Playing Games. Men, Women and Beasts on the Backgammon Board for King Ferdinand I and Queen Anna of Bohemia and Hungary”, in: Dagmar Eichberger (Hrsg. mit Anne-Marie Legaré und Wim Hüsken), Women at the Burgundian Court. Presence and Influence – Femmes à la court de Bourgogne. Présence et Influence, (editor with), Turnhout and London: Brepols, 2010.
     
  • “Dürer and the Netherlands: Patterns of Exchange and Mutual Admiration", in: Larry Silver und Jeffrey Chipps Smith (Hrsg.), The Essential Dürer, University of Pennsylvania Press: Philadelphia, 2010, S. 149-165 und 258-262.
     
  • “Ein ‘Musenhof’ in den südlichen Niederlanden als Vorbild für das Alte Reich”, 91-98, in: Matthias Müller, Klaus Weschenfelder, Beate Böckem und Ruth Hansmann (Hrsg.), Apelles am Fürstenhof. Facetten der Hofkunst im Alten Reich, Ausstellungskatalog, Coburg, 2010.
     
  • “Instrumentalising Art for Political Ends. Margaret of Austria, ‘regente et gouvernante des pais bas de l’empereur’”, 571-584, in : Éric Bousmar, Alain Marchandisse, Bertrand Schnerb und Jonathan Dumont (Hg.), Femmes de pouvoir, femmes politiques durant les derniers siècles du Moyen Âge et au cours de la première Renaissance, Brüssel, De Boeck, 2011 (Bibliothèque du Moyen Âge, 28).
     
  • „Der Prophet Jona zwischen Typologie und Historie, Akzentverschiebungen in der Kunst des 16. Jahrhunderts“, 117-138, in: Johann Anselm Steiger und Wilhelm Kühlmann (Hrsg.), Der problematische Prophet. Die biblische Jona-Figur in Exegese, Theologie, Literatur und bildender Kunst, Berlin 2011.
     
  • „Branding: Porträtkunst und Visualisierungsstrategien am Beispiel Margaretes von Österreich, Regentin und Generalstatthalterin der Niederlande“, in: Eva Krems und Sigrid Ruby (Hg.), Das Porträt: Mobilisierung und Verdichtung, Marburg, 23.-25. Juni 2011 (in Vorbereitung).
      
  • “Official portraits and regional identities. The case of Emperor Maximilian I (1459-1519)”, in: Herbert Karner (Hrsg.), The Habsburgs and their courts in Europe: between Cosmopolitism and Regionalism, Proceedings of the European Science Foundation Research Networking Programme PALATIUM International Conference 2011, Vienna, 7–10 Dec. 2011 (in Vorbereitung).
      
  • “Margaret of Austria’s Treasures. An early Habsburg Collection in the Burgundian Netherlands”, 71-80, in: Fernando Checa Cremades (Hrsg.), El museo imperial. El coleccionismo artístico de los Austrias en el siglo XVI, Villaverde Editores: Madrid 2013.
     
  • “Gideon, an Old Testament Hero in Action. Burgundian Symbolism and the Visual Language of Protestant Flanders”, 684-710, in: Imago Exegetica: Visual Images as Exegetical Instruments, 1400-1700’ (INTE 33), hg. von James Clifton, Walter S. Melion, and Michel Weemans (Leiden, 2014).

Zeitschriftenartikel

  • „The TABLEAU VIVANT - an Ephemeral Art Form in Burgundian Civic Festivities“, in: Parergon, 6A (1988), 37-64.
  • „Burgundian Tapestries - Art for Export and for Pleasure“, in: Australian Journal of Art, X (1992), 23-44.
  • „Re-shaping the Museum Landscape of Berlin in the 1990's“, in: Museum News (Victoria, Australia), Mai (1993), 10-11.
  • „Family Members and Political Allies: The Portrait Gallery of Margaret of Austria in Mechelen“ (mit Lisa Beaven), Art Bulletin, LXXVII,2 (1995), 225-248.
  • „Rediscovering ‘Beneath the Arena’ - a Principal Work by Karl von Piloty in The Ballarat Fine Art Gallery“, The Art Bulletin of Victoria (1995), 15-26.
  • „Unter der Arena - ein wiedergefundenes Hauptwerk Karl Theodor Pilotys in Australien“, Pantheon, LIII (1995), 196-202.
  • „Female patronage in the light of dynastic ambitions and artistic quality“, Oxford Journal of Renaissance Studies, 10,2 (1996), 259-279.
  • „The Grand Louvre: a Change in Direction“, The Bulletin of the University of Melbourne Museum of Art, 8,1 (1996), 3-5.
  • „A Renaissance Reliquary Collection in Halle, and its illustrated Inventories”, The Art Bulletin of Victoria, 37 (1996), 19-36.
  • „Bernard van Orley's Triptych ‘La Vertu de Patience’ and the Office of the Dead“, Bulletin des Musées Royaux des Beaux-Arts/ Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, 43-44 (1994-1995), 45-80, veröffentlicht: Dezember 2000.
  • „A Renaissance Princess named Margaret. Fashioning a Public Image in a Courtly Society”, in: Melbourne Art Journal 5 (2001), 4-24.
  • „Hoofse hobby’s, over humanisme en mecenaat in de vroege 16de eeuw”, in: Kunstschrift 1, 2002, 32-37.

Rezensionen/Konferenzberichte

  • Rezension: Marina Belozerskaya, Rethinking the Renaissance: Burgundian Art across Europe, Cambridge-New York: Cambridge University Press: in: Burlington Magazine 2003.
  • Konferenzbesprechung für H-Art-Hist: Paris 1500/1535. Pariser Künstlerwerkstätten und der französische Hof als Drehscheibe des internationalen Austauschs im ersten Drittel des 16. Jahrhunderts, Das Städelsche Kunstinstitut und Städtische Galerie Frankfurt, Frankfurt a.M. 10.-12. Juni 2005.
  • Tagungsbericht: “Deutsche Kunst um 1500. Neue Positionen der internationalen Forschung“, 7.-9. Juni 2007 (Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin), organisiert von Bernd W. Lindemann, Katharina Krause und Elke Werner.

Übersetzung von Fachtexten (aus dem Französischen)

  • Antoine de Schryver, Das Gebetbuch Karls des Kühnen. Ein flämisches Meisterwerk für den Hof von Burgund (Los Angeles, J. P. Getty Museum Ms. 37), Luzern, 2007 (mit Helga Kaiser-Minn).

    rner.

Vorträge

  • Münster [23.06.2015] "Konkurrenz im Kirchenschiff. Niederländische Gilden und Bruderschaften als Auftraggeber: Die Bruderschaft der Sieben-Schmerzen in Brüssel.", Universität Münster, 18:00 Uhr.
     
  • Berlin [27.03.2015] Mitglied der Panel "Images of the courtier in Northern European art, 1500-1700" (Leitung: Marie Theres Stauffer, Genf) auf der RSA Konferenz Berlin 2015
     
  • Bourg-en-Bresse [27.02.2015] "Making Choices: the Seven Joys or the Seven Sorrows of the Virgin?" auf der Konferenz "PRINCESSES ET RENAISSANCE(S). La commande artistique de Marguerite d’Autriche et de son entourage", 27. - 28. Februar 2015 
     
  • Bochum, Universität [5.7.2013]: “Albrecht Dürers Identität: städtisch – regional – international?”

 

  • Saarbrücken, Universität [20.6.2013]: “Albrecht Dürers Identität: städtisch – regional – international?”

 

  • Löwen, Universität, Interdisciplinary Workshop on the Brussels confraternity of the Seven Sorrows of the Virgin [29.1.2013]: „Images for the brotherhood of the Seven Sorrows of the Virgin”

 

  • Melbourne, National Gallery of Victoria, Vortrag im Rahmen der Ausstellung: The Four Horsemen. Apocalypse, Death & Disaster [30.9.2012]: “The rider of the pale horse: depicting death”.

 

  • Melbourne, The University of Melbourne, Konferenz: Disaster, Death and the Emotions in the Shadow of the Apocalypse [1.9.2012]: “Framing warfare and destruction in sixteenth century Netherlandish Prints.”

 

  • Durham, N.C., Duke University, FNI Konferenz: Visual Acuity and the Arts of Communication in Early Modern Germany [30.3.2012]: “Religious brotherhoods and sacred images. Picturing the Seven Sorrows of the Virgin Mary in Netherlandish and German altarpieces around 1500”.

 

  • Atlanta, Emory University, 2012 Corinth Symposium: ‘Ab historia proprie figurativa: Visual Images as Exegetical Instruments, 1400-1700’ [17.2.2012]: "Early Modern Rulers in the Light of the Old Testament: The Case of François-Hercule de Valois (1555-1584) and the Netherlands".

 

  • Sintra, Portugal, Palatium Workshop: Inventories and Courtly Spaces (1400-1700)[13.1.2012]: “The challenge of reconstructing the living quarters of Archduchess Margaret of Austria, regent of the Netherlands (1480-1530), in her former residence in Mechelen”.

 

  • Wien, Akademie der Wissenschaften, Palatium Konferenz: The Habsburgs and their courts in Europe: between cosmopolitism and regionalism [8.12.2011]: “Official Portraits and Regional identities. The case of Emperor Maximilian I (1459-1519).”

 

  • Frankfurt, ANKK Konferenz 2011: Ordnungen des Sehens. Innovationsfelder der kunsthistorischen Niederlandeforschung [1.10.2011]: „Der Historiograph und Kunstkenner Jean Lemaire de Belges (1473–1515). Ein Wanderer zwischen konkurrierenden Welten.“

 

  • Marburg, Universität, Konferenz: Das Porträt: Mobilisierung und Verdichtung  [25.6.2011]: „‘Branding‘: Porträtkunst und Visualisierungsstrategien. Margarete von Österreich (1480-1530) und Luise von Savoyen (1476-1531) im Vergleich“.
     
  • Berlin, Freie Universität, Kunsthistorisches Institut [1.5.2011]: „Der Prophet zwischen Typologie und Historie. Akzentverschiebungen in der Kunst des 16. Jahrhundert.“ Organiatorin: Prof. Dr. Karin Gludovatz.
     
  • Paris, École Pratique des Hautes Etudes, vierwöchiger Vorlesungszyklus [März 2011]: „Le mécénat des Habsbourg à la fin du XVe et au debut du XVIe Siècle“, Leitung: Prof. Dr. Philippe Lorentz, Sorbonne.
     
  •  Los Angeles, The J. Paul Getty Museum, öffentlicher Abendvortrag [4.10.2010]: “A Tale of two Margarets. Women and their Manuscripts around 1500”, Organisaton: Dr. Thomas Kren.
     
  • Melbourne, The National Gallery of Victoria, öffentlicher Abendvortrag [2008]: “Albrecht Dürer and Nuremberg: the Artist in the Context of his Hometown”.
     
  • Nürnberg, Albrecht-Dürer-Haus [3.8.2008]: „Albrecht Dürer und die Niederlande: Kulturtransfer und wechselseitige Faszination“.
     
  • Antwerpen, Kininklijk Museum voor Schone Kunsten, "Jan Vermeyen's diptych for Erard de la Marck in the light of contemporary inventories" Mai 2007.
     
  • Universität Erlangen, Aspekte des Kopienwesens in der niederländischen Tafelmalerei des 15. und beginnenden 16. Jahrhunderts (mit Dr. Ariane Mensger), Juli 2006.
     
  • Universität Gent, "Archduchess Margaret of Austria Governess and Regent of the NetherlandsPatron and Collector (1480-1530)",  November 2005.
     
  • Universität Krems, "Car il me semble que vous aimez bien les carboncles - Die Schätze Margaretes von Österreich und Maximilians I.", Oktober 2005.
     
  • Nürnberg, Albrecht-Dürer Haus, "Albrecht Dürer und die Niederlande. Künstlerischer Austausch und wechselseitige Faszination". August 2005.
     
  • Colmar, Musée d'Unterlinden, "Early collections and their inventories: cataloguing practices for paintings at the beginning of the sixteenth century", Dezember 2004.
     
  • München, Zentralinstitut, "Margarete von Österreich in Mechelen (1506-1530): Das Prunkschlafzimmer mit Kabinet als Frühform einer neuzeitlichen Kunstkammer", Juni 2004.
     
  • Brügge, Groeningemuseum, „Living with Art. The collection of Margaret of Austria in Mechelen“, März 2003.
     
  • Göttingen, Universität, „Patronage zwischen Repräsentation und Innovation“, Mai 2003.
     
  • Los Angeles, The J. Paul Getty Museum, "Marginal Decorations, Precious Objects and Private Pursuits", April, 2003.
     
  • Lille, Université Charles-de-Gaulle III, "L’ Archiduchesse Marguerite d’Autriche à Malines (1480-1530)- ou l’Art de représenter la famille de Habsbourg dans les Pays-Bas méridionaux", März 2003.
     
  • Köln, Universität, "Stilpluralismus und Internationalität am Hofe Margarete von Österreichs", September 2001.
     
  • Melbourne, Lyceum Club, "Place, Taste and Tradition: re-evaluating the concept of Collecting at the court of Margaret of Austria (1506-30), Juni 2000.
     
  • Melbourne, Trinity College, "The Dance of Death in Art: Visual Representations of Men, Women and Children in Early Modern Society", Mai 2000.
     
  • Melbourne, The University of Melbourne, Margaret Manion Lecture: "A Renaissance Princess named Margaret. Fashioning a Public Image in a Courtly Society", November 1999.
     
  • New York, Public Library, "Place, Taste and Tradition: re-evaluating the concept of Collecting at the court of Margaret of Austria (1506-30), März 1999.
     
  • Trier, Universität , "Bernhard van Orleys Triptychon „La Vertu de Patience“ - Neue Wege in der flämischen Tafelmalerei, Juli 1998.